boerinnekesjurk

Al weken liep ik rond met een idee.
Ik ben niet zo'n fan van Knippie en Burdapatronen voor kinderen.
Er scheelt altijd iets aan. Te breed, te kort, te...
En die werkbeschrijving. Waarom maken ze het zo moeilijk!




Toen ik dit zag, keurde ik papa's kast en keerde zonder iets terug.
In die kast hangt geen enkel hemd dat in aanmerking komt voor een meisjesjurk.
Natuurlijk kon het ook zonder hemd en dat deed ik dan.
In een goedkope stof waar ik per ongeluk veel van heb, knipte ik de stukken. Echt. Gewoon, rechtstreeks in de stof. Zonder tekenen. Ik dacht nog, zou het niet handig zijn om deze proefversie op patroonpapier te tekenen?
Maar neen.
Ik knipte, naaide en was tevreden over de proefversie.
Maar! De jurk zat in elkaar en ik had geen patroon meer...
Opnieuw begonnen en deze keer wel een patroontje geknipt uit papier.

Emma koos de bloemenstof omdat ze dan op haar metertje lijkt. :-)


De riem liet ik weg. Ik vind het mooier zonder.
De maten nam ik over van Dana's werkbeschrijving.
Ik rekende zelfs niet om van inch naar centimeter. Op de lintmeter staat inch aan de achterkant :-)
Ik maakte ze een tikkeltje groter.
Even dacht ik dat het op een misbaksel ging uitdraaien ...
Ik haal wel een ander voorbeeld uit de kast :-)

Reacties

  1. Ik ben zo dom!
    Ik heb dit blog vaker gelezen, maar ik ben nog géén volger en je staat ook niet in mijn favo blog lijst, ik zal wel blind zijn geweest!

    Bij deze ben ik een volger en jij staat in mijn favo blog lijst!

    Trouwens, superleuke boerinnen jurkjes!
    Liefs, Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, maar allé, Griet, zo schoon!
    Die bloemekes zijn inderdaad ook mooi voor een kleedje. Wacht tot O. dat ziet.
    Zeg, breng uw naaimachine maar mee naar Gent, hé! En uw patroontje ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooh, ze zijn werkelijk "PRACHTIG"! en dit zijn modellekes die de kinderen zo leuk en zwierig vinden. Mijn vingers kriebelen al...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig knap, ik heb ook al gerommeld tussen papa's hemden toen ik die tutorial bij made zag een tijdje geleden. Ik liet het daar maar bij, maar dit is echt super geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi, Griet! Die meisjes zijn toch altijd plaatjes hé! Ik vind de oranje bolletjes geweldig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mor allé, gij doet mij keer op keer met open mond staan!
    Dat stofke is geweldig voor een kleedje (ziet Oontje...uw lief heeft er geen verstand van ;) ). En het valt zo schoon.
    Ge zijdt ne crack zu (dat patroontje kom ik ook wel eens overteken bij een van de geplande afsrpaakjes...mag ik?)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat zijn 2 mooie jurkjes. Emma en Mona zullen wel trots zijn.
    grt. Helmi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Polkadotjes, kom zeker af en breng die andere madammen maar mee.
    Gezellig!
    Emma en Mona zijn er wel trots op! En de jurken zijn zo gemakkelijk aan en uit te doen, hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tof! Alweer een goed idee zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. de foto's van de oorspronkelijke tutorial zouden me bijlange niet overtuigd hebben als jouw maaksels hier. Vooral die oranje!!! zo mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heel mooi, vooral die onderste, vanwaar komt de stof? Kringloop?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. awel, die bemerking heb ik eigenlijk ook gemaakt bij die tutorial: eigenlijk hebt ge daar geen hemd voor nodig, gewone stof kan ook. En die kleedjes zijn prachtig geworden!!! ah en het metertje is blijkbaar ook 'heilig' bij jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oooh... dit zijn zo van die momenten dat ik het echt zeer jammer vinden dat zulke dingen slechts zelden voor jongens worden gemaakt (en dan bedoel ik niet een jurk, maar iets makkelijks, haalbaars en toch oogverblinden schoon) of dat ik geen dochter heb :-)

    Heel schoon gedaan, waw

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, Sabine, maak u nog een meisje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ze zijn geweldig! Vooral de tweede vind ik erg leuk. Wat knap dat je dat zo even in elkaar zet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke jurkjes!
    En helemaal klaar voor het EK ;-)!
    Geweldige blog!
    Ik ben ook een poging aan het doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wauw wat mooi zeg !! en zo knap dat het zonder patroon is gemaakt super !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zeg: Oranje! Super leuk jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel mooie jurkjes. Vooral die oranje!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik had al een tijdje een paar afgedankte hemden liggen. ik heb ze nu verknipt, maar van boven dat gat lijkt me wel heel erg groot. Ik hoop dat het goed komt.
    Super geslaagd! Je dochters hebben een zeer uitgebreide garderobe!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vind ze heel erg mooi!!! 't Is dat ik al 10 voorgeknipte-nog-te-naaien-voor-het-herfst-wordt dingen heb liggen, anders probeerde ik het direct ook uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb even de tijd genomen om je blog eens vanaf je naaidebut te lezen. En ik ben een echte fan!
    Ik ben ook juist beginnen naaien en vind het geweldig wat je allemaal op een jaartje tijd hebt kunnen maken.
    Deze jurkjes vind ik super en zou ik ook wel eens willen proberen. Heb je achteraan een rits voorzien? Of is de elastiek bovenaan voldoende om het kleedje aan te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!